Stanovenie nových štandardov v oblasti udržateľnosti: Vetropack definuje ciele a predkladá ich iniciatíve "Science Based Targets".

09.04.2024: Skupina Vetropack, jeden z popredných európskych výrobcov sklenených obalov, predložila iniciatíve “Science Based Targets“ (SBTi) na schválenie špecifické ciele na zníženie emisií CO2. Do roku 2032 sa majú znížiť emisie Scope 1 a 2 o 50,4 % a emisie Scope 3 o 30 %. SBTi je medzinárodná organizácia, ktorá pomáha spoločnostiam stanoviť ciele v súlade s vedeckými poznatkami o klíme a Parížskou dohodou.

«Zmena klímy nenastane niekedy v budúcnosti, klíma sa už zmenila a je našou povinnosťou prispieť k riešeniu klimatickej krízy.»
Nicolas Lootens, Group Sustainability Manager

Spoločnosť Vetropack prvýkrát oznámila svoj záväzok voči vedecky podloženým cieľom (SBTi) už v roku 2022. Teraz spoločnosť definovala a predložila ciele pre zníženie emisií. Cieľom spoločnosti Vetropack je znížiť absolútne emisie Scope 1 a 2 o 50,4 % a absolútne emisie Scope 3 o 30 % do roku 2032 – pričom za referenčný rok sa považuje rok 2021. Emisie Scope 1 sú priame emisie z vlastnej výroby spoločnosti Vetropack, zatiaľ čo emisie Scope 2 sú nepriame emisie spojené s nákupom elektrickej energie. Emisie Scope 3 sú nepriame emisie spôsobené procesmi mimo spoločnosti, ktoré však súvisia s výrobou a prevádzkou spoločnosti Vetropack.

“Zmena klímy nenastane niekedy v budúcnosti, klíma sa už zmenila a je našou povinnosťou prispieť k riešeniu klimatickej krízy,“ hovorí Nicolas Lootens, manažér pre udržateľnosť skupiny. “Definovaním našich cieľov v súlade s iniciatívou Science Based Targets teraz robíme dôležitý krok týmto smerom.“

Prehľad rozsahu emisií

Emisie Scope 1 a 2 spolu predstavovali 57 % celkových emisií skleníkových plynov spoločnosti Vetropack v referenčnom roku 2021. Emisie Scope 3 predstavovali 43 %. V rámci emisií Scope 1 a 2 je za väčšinu emisií skleníkových plynov spoločnosti Vetropack zodpovedný zemný plyn ako hlavný zdroj energie na výrobu skla, ktorý predstavuje približne dve tretiny. Emisie spôsobené procesmi, ako je tavenie skla, predstavujú ďalších 20 percent. Zvyšok pripadá na spotrebu elektrickej energie v závodoch.

Emisie Scope 1 a 2: zníženie vďaka energetickej účinnosti a recyklovaného skla

Vzhľadom na to spoločnosť Vetropack vypracovala komplexný plán na dosiahnutie cieľov zníženia emisií Scope 1 a 2. Oprava existujúcich a výstavba nových vaní predstavujú najväčšiu príležitosť na podporu ochrany klímy prostredníctvom zabezpečenia čo najefektívnejšieho využívania zemného plynu. Technické inovácie, ako napríklad hybridné vane, znižujú emisie spojené s výrobou skla. Spoločnosť Vetropack dosahuje významné úspory emisií aj tým, že ako surovinu používa recyklované sklo. Zvýšenie podielu recyklovaného obsahu na 70 % do roku 2030 je preto ďalším dôležitým opatrením, rovnako ako prechod na 100 % obnoviteľných zdrojov energie do roku 2032. Spoločnosť už investuje do fotovoltických systémov na rôznych miestach vrátane Rakúska, Chorvátska a Talianska. “Investíciami do obnoviteľných zdrojov energie pripravujeme cestu pre udržateľnejšiu budúcnosť výroby skla,“ poznamenáva Nicolas Lootens.

Zníženie emisií Scope 3: zameranie sa na dodávateľský reťazec

Pokiaľ ide o emisie Scope 3, spoločnosť Vetropack sa zaviazala znížiť emisie v kategóriách nakupovaného tovaru a služieb, investičného tovaru, palív a činností súvisiacich s energiou, ako aj dopravy a následnej distribúcie o 30 % do roku 2032 v porovnaní so základným rokom 2021. Hlavnými zdrojmi emisií CO2 v kategórii nakupovaného tovaru a služieb sú sóda a obalové materiály. Spoločnosť Vetropack už uskutočnila úspešný výskum výroby skla bez sódy v rámci projektu “No Soda Trials“. Skúšky preukázali tvarovateľnosť fliaš vyrobených zo skla bez sódy. Pokiaľ ide o obalové materiály, spoločnosť Vetropack spustila v roku 2023 na dvoch miestach pilotné projekty na používanie recyklovanej fólie na balenie a ochranu sklenených obalov na paletách. Zákazníci potom vrátia použitú fóliu výrobcovi, čím sa uzavrie materiálový cyklus.

“Definovaním našich cieľov určujeme jasný smer našej budúcnosti,“ zdôrazňuje Johann Reiter, generálny riaditeľ skupiny Vetropack. “Je našou povinnosťou podporovať udržateľné postupy a inovatívne riešenia.“ Jedným zo súčasných smerov inovácií je ukladanie alebo využívanie emisií CO2 z výroby skla v tzv. technológiách zachytávania a ukladania uhlíka. Spoločnosť Vetropack v spolupráci s externým partnerom skúma možnosť mineralizácie CO2 z technologického plynu. Tieto minerály sa potom môžu použiť ako suroviny pri výrobe skla alebo v iných priemyselných procesoch.

O iniciatíve Science Based Targets 

Science Based Targets je medzinárodná organizácia, ktorá umožňuje spoločnostiam stanovovať ambiciózne ciele znižovania emisií na základe najnovších vedeckých poznatkov o klíme. Cieľom organizácie je, aby spoločnosti na celom svete znížili svoje emisie do roku 2030 na polovicu a najneskôr do roku 2050 dosiahli štandard Science Based Targets net zero. SBTi definuje a propaguje osvedčené postupy pri stanovovaní vedecky podložených cieľov, poskytuje zdroje a usmernenia na odstránenie prekážok pri realizácii a nezávisle posudzuje a schvaľuje ciele spoločností.

Downloads

“Klimatické zmeny nenastanú niekedy v budúcnosti, klíma sa už zmenila a je našou povinnosťou prispieť k riešeniu klimatickej krízy,“ hovorí Nicolas Lootens, manažér skupiny pre udržateľnosť. “Definovaním našich cieľov v súlade s iniciatívou Science Based Targets teraz robíme dôležitý krok týmto smerom.“ (jpg)
Spoločnosť Vetropack už investovala do fotovoltaických systémov na rôznych miestach s cieľom zvýšiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie. Na obrázku je fotovoltaický systém v rakúskom Kremsmünsteri. (jpg)
Nová vaňa v Kyjove, ktorá bola uvedená do prevádzky začiatkom roka 2024, zníži emisie CO2 na tonu vyrobeného skla približne o 13 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom. (jpg)
Vetropack predložil svoje ciele na zníženie emisií CO2 v rámci iniciatívy SBTi (Science Based Targets). Cieľom spoločnosti je znížiť emisie Scope 1 a 2 o 50,4 % a emisie Scope 3 o 30 % do roku 2032. (jpg)

Kontakt

Group Communications Specialist
Sabrina Oberholzer
corporate.communications@vetropack.com