06/2023: Uvedením skleneného ergonomicky tvarovaného obalu na bylinky a korenie s integrovaným mlynčekom sa rakúsky výrobca byliniek a korenia Kotányi trafil do trendov doby. Mlecí mechanizmus sa počas rokov vylepšoval – a vďaka spoločnosti Vetropack, výrobcovi sklenených obalov, sa hmotnosť samotného mlynčeka neustále znižovala tak, aby bol udržateľnejší.

4
generácie
16.5 %
zníženiu hmotnosti
20
rokov

Dalo by sa povedať, že každý v Rakúsku pozná ikonický mlynček na bylinky a korenie od Kotányi. Vďaka charakteristickému tvaru pripomínajúcemu presýpacie hodiny a vstavanému mlynčeku sa dokonale hodí na varenie v 21. storočí. Mlynček Kotányi sprístupňuje ako bežné, tak exotické bylinky a korenie špeciálnym spôsobom. Mlynčeky vyrába Kotányi, rakúska spoločnosť s dlhoročnou tradíciou, a od roku 2003 im sklenené obaly dodáva švajčiarska skupina Vetropack. Začiatok rodinného podniku Kotányi sa datuje ešte ďalej. Pôvodne bol založený v roku 1881 ako továreň na papriku v Szegede (Maďarsko) a čoskoro expandoval do Viedne.

Ako generálny riaditeľ sa Erwin Kotányi pripojil k spoločnosti presne o 100 rokov neskôr, v roku 1981, keď mal iba 24 rokov. Ako člen štvrtej generácie rodiny Kotányi vedie spoločnosť už viac ako 40 rokov. Spomína: „Akvizícia ďalšieho hráča na trhu nám v polovici 80. rokov zaistila veľmi dobrú pozíciu pre medzinárodnú expanziu. Pád železnej opony nám potom otvoril ďalšiu príležitosť: vďaka nášmu priekopníckemu duchu a inovatívnemu mysleniu sme sa čoskoro dokázali presadiť, najmä vo východnej a juhovýchodnej Európe, v regiónoch, kde si dodnes udržujeme vysoký podiel na trhu.“

Tradícia kombinovaná s diverzitou a udržateľnosťou

So 450 zmesami korenia, viac ako 5 000 výrobkami (vrátane špecifických radov pre jednotlivé krajiny) a viac ako 650 zamestnancami je Kotányi značkou, ktorá sa dnes teší celosvetovému ohlasu. Výroba prebieha výhradne vo Wolkersdorfe pri Viedni, ale Kotányi v súčasnosti dodáva svoje výrobky do 32 krajín po celom svete. „Aj po 20 rokoch sa ukazuje, že mlynček na bylinky a korenie otvára dvere na nové trhy – čo sa práve teraz deje napríklad v Brazílii,“ pokračuje Erwin Kotányi. „Považujeme sa za lídra v oblasti inovácií a neustále investujeme do výrobkov a technológií. Len nedávno, v roku 2022, sme investovali 11 miliónov EUR do rozšírenia našej výroby vo Wolkersdorfe, takže teraz môžeme vyrábať väčšie množstvo.“ Samozrejme, ako dodáva: „Treba brať do úvahy aj zmeny vo varení a v stravovacích návykoch. Sem patrí zdravá výživa alebo bezmäsitá strava, rovnako ako korenenejšie jedlá a trendy, ako sú údené príchute.“ Spoločnosť Kotányi zareagovala zaradením širokého radu čili variantov do svojej ponuky; drobné občerstvenie, ako sú jablčné chipsy s mentolovou alebo škoricovou príchuťou boli tiež pridané len nedávno.

 

«Považujeme sa za lídra v oblasti inovácií a neustále investujeme do výrobkov a technológií.»
Erwin Kotányi, CEO

Mlynček na bylinky a korenie oslavuje v roku 2023 svoje 20. výročie. Mlynček je v súčasnosti dostupný vo viac ako 70 variantoch, od „Himalájskej soli“ až po „Chipotle údené chilli“. Ponuka sa medzi krajinami líši na základe miestnych tradícií a chutí. Napríklad v Poľsku je veľmi obľúbené nové korenie, hoci v skutočnosti pochádza zo Strednej Ameriky. Elisabeth Eckmayr, produktová manažérka v spoločnosti Vetropack Austria, sa k spoločnosti pripojila pred 20 rokmi. „Stále si jasne pamätám na vývoj mlynčeka v septembri 2002. Jeho charakteristický tvar nie je iba funkciou, ktorá ho robí tak špeciálnym – je tiež neskutočne praktický. Môžete ho samozrejme používať pri varení, ale okrem toho aj na ochutenie naservírovaného jedla, alebo aj na doladenie svojej kávy.“ Od zahájenia výroby v roku 2003 sa objem znásobil natoľko, že v sklárni spoločnosti Vetropack v Pöchlarne (Rakúsko) bola zriadená špeciálna výrobná linka na výrobu týchto mlynčekov na bylinky a korenie.

 

Väčší objem – ale obaly vážia menej

Pôvodne mal obal objem 97 ml a sklo vážilo 127 gramov. Počas rokov sa hmotnosť výrobku neustále znižovala, zatiaľ čo objem rástol. „Náš obal sme prepracovali zhruba každých šesť až osem rokov. To je dôležité z dvoch dôvodov. Po prvé pre udržanie nášho náskoku pred konkurenciou na pultoch a v gastronómii, a po druhé, čo je rovnako dôležité, pre naše rastúce zameranie na udržateľnosť. „Každý gram, o ktorý znížime hmotnosť, znamená viac ušetrenej energie a menej emisií v celom hodnotovom reťazci,“ zdôrazňuje Erwin Kotányi. Spôsob fungovania mlynčeka sa tiež naďalej vyvíja: „Ústie bolo upravené v roku 2011 a potom sme v roku 2012 spolupracovali s firmou Kotányi na prechode na dvojitý mlynček s možnosťou hrubého alebo jemného mletia,“ vysvetľuje Eckmayr. „Mlynček v súčasnej dobe pojme 101 ml a váži 108 gramov, ale v budúcnosti sa jeho hmotnosť zníži na 106 gramov. To bude zodpovedať zníženiu hmotnosti o 16,5 percenta za posledných 20 rokov.“

Spoločnosti Vetropack a Kotányi sa tešia z dlhodobého a plodného obchodného vzťahu, ktorý skutočne nabral na obrátkach v roku 2002 vďaka spolupráci na vývoji mlynčeka. Spoločnosť Vetropack taktiež dodáva dve ďalšie koreničky, každú s objemom 110 ml a hmotnosťou 95 g. „Spoločnosť Vetropack považujeme za hodnotného partnera nielen vďaka jej blízkosti k nám, spoľahlivosti ich dodávok a jej flexibilite pri zmenách množstva, ale predovšetkým vďaka jej inovatívnej sile a profesionálnym službám,“ hovorí Alexander Eidelpes, vedúci nákupu v spoločnosti Kotányi.

Mlynček na bylinky a korenie tiež zohrá zásadnú úlohu pre spoločnosť Kotányi v budúcnosti. Spoločnosť aktuálne rokuje s obchodnými zástupcami o pripravovanom vstupe na trh v Spojenom kráľovstve. A slová na záver od Erwina Kotányiho: „Mlynček je veľmi úspešný po celom svete – a často tento úspech dosahuje bez veľkého marketingového úsilia. Na regáli vyniká a kombinuje atraktívny dizajn s vysokou kvalitou a funkčnosťou. Veľký podiel na tom má spoločnosť Vetropack.“