07/2023: Jedinečná receptúra, prírodné ingrediencie – a v neposlednom rade výnimočné balenie: značka Cockta je od svojho faceliftu v roku 2018 späť na ceste k úspechu. Hostia v reštauráciách, hoteloch a iných predajniach si môžu vychutnať Cocktu Original, Cockta Free (bez cukru) a Cockta Blondie z vysokokvalitnej sklenenej fľaše Vetropack, ktorá je tiež kľúčovým faktorom pre imidž značky tohto kreatívneho nealkoholického nápoja z Balkánu.

22
miliónov fliaš
24
trhov po celom svete

Rok 1952. Emerik Zelinka, profesor chémie na Univerzite v Ľubľane, vyvíja recept na špeciálny druh koly. Len o rok neskôr prichádza na trh Cockta – ktorá sa stala národným nápojom mladej Socialistickej federatívnej republiky Juhoslávia. Odvtedy už desaťročia prináša Cockta potešenie a osviežuje generáciu za generáciou vďaka jedinečnému tajnému receptu, ktorý obsahuje kokteil z jedenástich bylín a karamelu, vodu z minerálneho prameňa a ďalšie prírodné zložky.

Cocktu, ktorá neobsahuje kofeín ani kyselinu ortofosforečnú, vyrába a predáva spoločnosť Atlantic Grupa už viac ako desať rokov. Atlantic Grupa je jedným z popredných výrobcov potravín a nápojov v juhovýchodnej Európe. Spoločnosť Atlantic so sídlom v Záhrebe, s viac ako 5 500 zamestnancami, pobočkami v ôsmich krajinách a šiestimi obchodnými jednotkami, vykázala v roku 2022 tržby vo výške 850 miliónov EUR, čo predstavuje medziročný nárast o 12 percent. Popri nápojoch zahŕňa portfólio slané nátierky (ako je značka paštét Argeta, ktorá dosiahla úspech v celej Európe), kávu, snacky a cukrovinky – s výrobkami na báze ovsa ako súčasť nového rastúceho obchodu.

Nový dizajn a jedinečná fľaša sú kľúčom k obnovenému úspechu

Laura Bortas, Senior Brand Development Manager v Atlantic, nesie zodpovednosť za značku Cockta spolu so svojím tímom. Hovorí: „V rokoch nasledujúcich po roku 2010 sa Cockta čoraz viac stávala „nápojom nostalgie“ a bolo zavedených príliš veľa krátkodobých inovácií, ktoré sa realizovali na úkor povesti značky a predaja. Preto sme sa v roku 2018 pustili do repozície – osviežiť značku a zamerať sa aj na mladšiu generáciu. Vetropack tu zohral rozhodujúcu úlohu.“

 

Eine Frau mit einer Cockta Flasche in der Hand
Goran Vurnek and Laura Bortas
«Sme veľmi radi, že nás náš vývojový partner Vetropack podporil počas celého procesu, kedy sme spolupracovali na vytvorení tejto jedinečnej fľaše.»
Laura Bortas, Senior Brand Development Manager, Atlantic Grupa

Nová ľahká sklenená fľaša s objemom 275 ml a hmotnosťou 180 gramov sa vyrába procesom „stlačenia a vyfúknutia s úzkym hrdlom“. Je určená pre kanál HoReCa (hotely, reštaurácie, kaviarne) a vyznačuje sa výrazným dizajnom s niektorými jedinečnými prvkami, ako napríklad: hrdlo tejto štíhlej fľaše je inšpirované šípkami, jednou z ingrediencií Cockty; hladké plochy povrchu sa striedajú s inými, ktoré pripomínajú pomarančovú kôru; a na fľaši je vyrazený rok, kedy bola Cockta vymyslená. V neposlednom rade si nezvyčajná etiketa (teraz obnovená pôvodná žlto- modrá z roku 1953) a špeciálna plocha na jej umiestnenie vyžadujú špecifické know-how – nielen pre výrobu fliaš, ale aj pre následný proces označovania. . Bortas pokračuje: „Sme veľmi radi, že nás náš vývojový partner Vetropack podporoval počas celého procesu, keď sme spolupracovali na vytvorení tejto jedinečnej fľaše. Vetropack nám pomohol vyletieť!“ V roku 2023 má Vetropack – ako výhradný dodávateľ sklenených obalov pre Cocktu – dodať do Atlantiku približne 22 miliónov fliaš. Sektor HoReCa predstavuje 28 percent celkového predaja Cockty; Nápoj je distribuovaný ďaleko za balkánskym regiónom na 24 trhov po celom svete, vrátane Veľkej Británie a USA.

Osviežujúco iné – a hit u mladej generácie

Atlantic dokázal od roku 2018 do roku 2022 zvýšiť predaj Cockty o 42 percent. A čo viac, skupine sa podarilo dosiahnuť jeden zo svojích najdôležitejších cieľov: osloviť mladšiu generáciu. „Jedinečná fľaša Vetropack – s prémiovým vzhľadom a vyžarovaním – nie je dôležitá len pre HoReCa, kde záleží na prvom dojme, a kde sa formujú spotrebiteľské návyky. Je to tiež kľúčový motor pre marketing – dalo by sa povedať, že je súčasťou vizuálneho jadra značky,“ zdôrazňuje Bortas.

Obe spoločnosti majú dlhú tradíciu, pretože ich predchodcovia začali spolupracovať už v roku 1953 – dávno predtým, ako Atlantic Grupa a Vetropack Straža vôbec v Chorvátsku vznikli. Začiatky výroby skla v slovinsko-chorvátskom pohraničí siahajú ešte ďalej. Goran Vurnek, obchodný zástupca spoločnosti Vetropack Straža, rozpráva príbeh: „Už v 19. storočí sa voda bohatá na minerály s prírodným CO2 z prameňov pri Rogaške Slatina vyvážala do Viedne a iných európskych destinácií; prvé fľaše pre túto vodu boli vyrobené v Hume na Sutli, kde dnes sídli náš závod Vetropack.“

Posilnenie a opatrné rozšírenie značky – vďaka Vetropacku

Od roku 2018, kedy Cockta prerazila s novým vzhľadom („Cockta Original“), pribudli do sortimentu jej ďalšie dva varianty: v roku 2019 bol predstavený trendový variant „Cockta Free“ (bez cukru), ktorý v roku 2021 nasledoval „Blondie“, známy aj ako druhá strana pomaranča. Osviežujúco odlišný nápoj s pomarančovou príchuťou s nezameniteľným kokteilom bylín. Oba produkty boli úspešne uvedené na trh a samozrejme, oba sú dostupné aj v ikonickej sklenenej fľaši. To poskytlo Atlanticu na trhu CSD (sýtené nealkoholické nápoje) ďalšiu hlavnú oporu mimo segmentu koly, ktorý neustále rastie.

Záverečné slová Laury Bortasovej: „Máme v úmysle naďalej stavať na tomto silnom základe. Veľmi nám tu pomáha naše úzke partnerstvo so spoločnosťou Vetropack. Napríklad vývojové oddelenia našich spoločností sú už v priamom kontakte počas fázy konceptu, takže si môžeme ujasniť, čo je možné (a čo nie) v počiatočnej fáze procesu návrhu. Takže tento spoločný úspešný príbeh bude pokračovať – a môžete očakávať neočakávané!“