08/2023: Keď sa rozhodla v roku 2018 znovu uviesť mlieko v sklenených fľašiach, išla najväčšia rakúska mliekareň Berglandmilch eGen s dobou. Spoločnosť Berglandmilch pôvodne začínala s jednorazovými obalmi, teraz ponúka litrové a 0,5 litrové vratné fľaše – a taktiež množstvo ďalších sklenených obalov na mliečne výrobky rôznych veľkostí, vrátane niektorých s fóliovými viečkami.

8800
poľnohospodárov
8
závodoch
1,3
1,3 miliardy kg mlieka

Rakúsko je domovom najväčších mliekarní v strednej Európe. Berglandmilch stabilne rastie od svojho založenia v roku 1995, a teraz združuje viac ako 8 800 poľnohospodárov. Čo je na tom jedinečné? Všetci sú priamymi vlastníkmi zapísaného spolku (eGen), hoci každý poľnohospodár sa stará v priemere len o 20 kráv. S obratom približne 1,2 miliardy EUR (2022), portfóliom značiek známych po celej krajine, vrátane Schärdinger, Tirol Milch, Latella a Stainzer, a približne 1 500 zamestnancami, dodáva Berglandmilch mlieko a mliečne výrobky, ako je syr, maslo za jogurt, nielen do Rakúska, ale tiež napríklad do Nemecka a Talianska. Každý rok spracováva vo svojich ôsmich závodoch približne 1,3 miliardy kilogramov mlieka.

Otázka udržateľnosti je pre spoločnosť, ako je Berglandmilch, ktorá sa pýši tým, že má k prírode blízko, samozrejme kľúčová. „Ako líder v odbore chceme byť priekopníkmi,“ hovorí Josef Braunshofer, výkonný riaditeľ spoločnosti Berglandmilch, ktorý je v spoločnosti 21 rokov. „To zahŕňa produkty bez GMO, starostlivosť o dobré životné podmienky zvierat a zabezpečenie, aby naši chovatelia nepoužívali krmivo zo zámoria. Je samozrejmé, že obal hrá tiež dôležitú úlohu v hodnotovom reťazci.“

Mlieko je späť v ekologickej vratnej fľaši

Spoločnosť Berglandmilch sa preto rozhodla pri svojich obaloch vrátiť ku sklu už v roku 2017. Zákazku na spoluprácu získal výrobca sklenených obalov, spoločnosť Vetropack. Prvé obaly, ktoré spoločnosti vyvinuli a uviedli na trh, bola litrová jednocestná fľaša na mlieko a 450 gramový pohár na jogurt. „Bol to väčší úspech, než sme čakali,“ pokračuje Braunshofer. „Mnoho zákazníkov bolo ohromených najmä chuťou. Keďže je sklo inertné, nereaguje s obsahom vôbec alebo len v obmedzenej miere. Niektorí zákazníci sa vrátili k pitiu mlieka iba vďaka tejto fľaši.“

«Bol to väčší úspech, ako sme čakali. Veľa zákazníkov bolo ohromených hlavne chuťou.»
Josef Braunshofer, Executive Director, Berglandmilch

Prvý pohár na jogurt vyrobený v rámci spolupráce medzi spoločnosťami Vetropack a Berglandmilch bol tiež veľmi dobre prijatý – len dva roky od jeho uvedenia na trh sa ročne vyrobí viac ako 25 miliónov týchto sklenených obalov. Toto však bol iba prvý krok v pozoruhodne úspešnom príbehu. „Sklo je samozrejme ešte udržateľnejšie vzhľadom na recykláciu. Hoci sme boli najprv skeptickí kvôli faktorom, ako bolo napríklad intenzívnejšie umývanie, ktoré je nutné pri mliečnych výrobkoch, nakoniec sme urobili zmenu a neľutujeme – predaj dokonca vzrástol,“ hovorí nadšený Braunshofer. Sklenené obaly sa vyrábajú, umývajú a znovu plnia (minimálne 12-krát) v troch lokalitách v Rakúsku (Wörgl, Aschbach a Voitsberg), takže nikdy necestujú ďalej ako 250 kilometrov – ďalšia výhoda z pohľadu úspory zdrojov. 

Dobrá spolupráca zaisťuje úspech so sklom

Dnes, iba päť rokov od začatia spolupráce, sa vyrába viac ako 50 rôznych výrobkov v sklenených obaloch. Pre Elisabeth Eckmayr, produktovú manažérku spoločnosti Vetropack, bol obzvlášť dôležitý vývoj pohárov na jogurty vo veľkosti desiaty: „Poháre sa nezatvárajú tradičným skrutkovacím viečkom, ale fóliovým viečkom. Výrobok je stále pevne uzavretý, ale celková hmotnosť balenia je výrazne nižšia.“ Projekt bol v roku 2022 dokonca nominovaný na Rakúsku národnú cenu za inteligentné balenie. „Výhody skla sú zjavné,“ dodáva Braunshofer, „a najmä mladšie generácie ho vnímajú ako najkvalitnejší obal, ktorý najlepšie chráni, a obsah v ňom je viditeľný.“

„Berglandmilch chce pokračovať so sklenenými obalmi a rozšíriť tak sortiment, ako aj trhy, na ktorých pôsobí. A Braunshofer uzatvára: „V súčasnej dobe ide o to, aby sme ešte viac zdôraznili výhody skla a optimalizovali náš súčasný sortiment. Tiež vidím potenciál vo vývoji nášho partnerstva so spoločnosťou Vetropack. Spolupráca s našimi kolegami je veľmi flexibilná, priama a zameraná na zákazníka. Ak uspejeme s plánovaním a koordináciou procesov medzi spoločnosťou Berglandmilch a Vetropack, bude určite možné dosiahnuť ďalšie zvýšenie efektivity a udržateľnosti. Napriek tomu, že sklo v našom portfóliu tvorí len určitú časť, je to časť veľká a sme s ním veľmi spokojní. Aj naďalej sa budeme spoliehať na sklo.“

© Daniela Koepp