09/2023: Ideálna kombinácia inovácie a tradície, dokonale chránená vysoko kvalitnými sklenenými obalmi: tieto atribúty urobili z alpských vín z Maison Gilliard populárnych veľvyslancov svojej domoviny. Značky ako Dôle des Monts a Fendant Les Murettes sa tešia úspechu na regionálnej aj národnej úrovni - a podávajú sa aj na švajčiarskych veľvyslanectvách a cestujúcim spoločnosti Swiss International Air Lines (SWISS).

1886
rok založenia
22
odrôd
50
vín

Kanton Valais by sa dal označiť za najvýznamnejšiu oblasť Švajčiarska: pýši sa mnohými slávnymi „štvortisícovkami", samozrejme vrátane ikonického Matterhornu, ako aj obrovským ľadovcom Aletsch a očarujúcim údolím Rhôny. Sion, hlavné mesto kantónu, je domovom Maison Gilliard - vinárstva s bohatou tradíciou, ktoré dnes ponúka viac ako 50 rôznych vín z 22 odrôd: bielych, ružových a červených, od sladkých po suché, vrátane jednodruhových a zmesových.

Pre exponovanú polohu a neobvyklý pôvod týchto vín neexistuje lepší symbol ako kamenné múry vinice Clos de Cochetta. V rokoch 1860-1904 ich cisterciánski mnísi dlho a ťažko stavali v podmienkach, ktoré by dnes boli nepredstaviteľné. Steny ponúkajú ideálne podmienky pre vinohrady, sú naklonené pod optimálnym uhlom, aby cez deň absorbovali teplo, uložili ho a v noci zase uvoľňovali. Zabraňujú tak mrazu, ktorý by mohol poškodiť vinič. Ak by ste zoradili všetky kamene použité na stavbu múrov, tiahli by sa do väčšej vzdialenosti ako je dĺžka Veľkého čínskeho múru!

Vinárstvo Maison Gilliard, ktoré založil Edmond Gilliard v Sione v roku 1885, je jedným z najstarších vo Valais a jedným z posledných, ktoré v Sione stále zbiera, kvasí, fľaškuje a distribuuje víno. Najobľúbenejšou značkou Maison Gilliard je Dôle des Monts - pravdepodobne najznámejšie zo všetkých švajčiarskych červených vín. Prvýkrát ho Edmond Gilliard vyrobil v roku 1886. „Keď boli naši rodičia mladí, toto víno sa podávalo vo Valais pri významných oslavách, ako sú svadby. Dnes ho predávame do ostatných švajčiarskych kantónov a vyvážame ho aj do krajín ako Čína a USA,“ hovorí Grégory Dubuis, riaditeľ spoločnosti Maison Gilliard.

„Približne jedna tretina našich vín ide do veľkých obchodných reťazcov a obchodov so zmiešaným tovarom, ďalšia tretina do gastronómie a zvyšná tretina ide súkromným osobám a firmám.“ Medzinárodná prítomnosť vín Maison Gilliard je tiež posilnená, pretože sa podávajú na 180 švajčiarskych ambasádach po celom svete. Maison Gilliard už pred desiatkami rokov získal celoštátne uznanie, keď sa jeho vína podávali v reštauračných vozňoch vo vlakoch prevádzkovaných Švajčiarskymi federálnymi železnicami (SBB) a na palube národnej leteckej spoločnosti (vtedy známej ako Swissair).

Spolupráca na rozvoji švajčiarskych akostných vín

Spoločnosť Maison Gilliard v roku 2021 obnovila spoluprácu so spoločnosťou Vetropack, výrobcom sklenených obalov. V uplynulých rokoch sa partnerstvo neustále rozširuje: „Po návšteve závodu v St-Prex sme sa rozhodli pre Vetropack a sme spokojní,“ pokračuje Dubuis. „Pre obe švajčiarske spoločnosti je to výhodné hneď z niekoľkých dôvodov: veľmi vysoká kvalita (zatiaľ bez reklamácií, prasknutých fliaš a podobných problémov), naša spoločná inovačná sila, a v neposlednom rade veľmi blízka vzdialenosť našich závodov. Spoločnosť Vetropack má vo Švajčiarsku svoje sídlo aj výrobný závod, a to bolo kľúčovým kritériom pri našom rozhodovaní." Obe spoločnosti spája vášeň pre to, čo robia, s ambicióznymi cieľmi v oblasti udržateľnosti. Spoločnosť Vetropack aktívne pomáha spoločnosti Maison Gilliard dosahovať jej ciele v oblasti udržateľnosti vďaka lokálne vyrábaným skleneným obalom, ktoré sú vyrábané efektívne, s každoročne sa zvyšujúcim podielom recyklovaného skla.

 

«S Vetropackom po našom boku máme toho správneho partnera, ktorý zaisťuje, že môžeme aj naďalej ponúkať inovatívne a udržateľné švajčiarske kvalitné vína vo vysokokvalitnom balení za dostupnú cenu.»
Grégory Dubuis, riaditeľ spoločnosti Maison Gilliard

Vetropack teraz dodáva vinárstvu dve rôzne reliéfne sklenené fľaše v štandardných veľkostiach a dvoch farbách (cuvée a feuille-morte) a tiež menšie fľaše (250 ml), ktoré sa podávajú cestujúcim v lietadlách spoločnosti SWISS. „Sme radi, že môžeme opäť podnikať nad oblakmi, pretože vďaka tomu Maison Gilliard pred viac ako 40 rokmi získal národné uznanie," zdôrazňuje Dubuis. „Intenzívna podpora spoločnosti Vetropack s ich vysokokvalitnými sklenenými obalmi nám to pomohla dosiahnuť. Konečne si cestujúci na palubách lietadiel spoločnosti SWISS môžu opäť vychutnať švajčiarske červené víno! Dôle des Monts sa na letoch spoločnosti SWISS podáva v sklenenej fľaši s objemom 250 ml, ktorá je väčšia ako štandardná fľaša. Sklenený obal (ktorý je na palubách lietadiel trochu neobvyklý) tiež zaisťuje dobrú trvanlivosť. Platí tu zásada: čím menšia fľaša, tým menej času víno vydrží. Vďaka tomu je fľaša s objemom 250 ml zaujímavá aj pre iné trhy. Je ideálna napríklad na zásobovanie hotelových minibarov kdekoľvek na svete."

 

Ekologické a ľahké vína, ktoré majú prilákať mladších spotrebiteľov

Inovácie a nový vývoj sú však nevyhnutné. Spotreba vína vo Švajčiarsku už niekoľko desaťročí klesá, najmä kvôli zmeneným konzumným návykom mladej generácie. S vínom Porte de Novembre, ktoré je nosným pilierom svojho portfólia, Maison Gilliard už má víno, ktoré je atraktívne aj pre mladších spotrebiteľov. Toto ľahké, o niečo sladšie sýtené víno s obsahom alkoholu iba deväť percent oslovuje mladú populáciu a najmä ženy. „S vínom bez alkoholu, ktoré je ďalším významným trendom, sme zatiaľ toľko nepokročili. Prvým krokom je pokročiť vo vývoji technológie spracovania, aby sme mohli vytvoriť produkt s atraktívnou chuťou, ktorý sa na trhu udrží," komentuje Dubuis.

Zvyšuje sa aj dopyt po biovínach. Vôbec prvé "Dôle des Monts Bio" bolo uvedené na trh v roku 2023. Dubuis hovorí: „V roku 2021 sme získali vinárstvo Henri Valloton. Sto percent tam vyrábaných vín sa pestuje ekologicky, a to je samozrejme tiež kľúčový trend. Udržateľnosť však zahŕňa viac. Aby sme boli konkrétnejší, zahŕňa aj udržiavanie a rozširovanie infraštruktúry, ako aj školenie a udržanie cenných zamestnancov. Vo vinárskom priemysle, kde nikdy nie sú dva roky rovnaké, sú know-how a vášeň nevyhnutné pre úspech.“

Partnerstvo vo vývoji sa zameriava na obaly

Vo všetkých týchto ohľadoch sa Vetropack perfektne hodí pre Maison Gilliard. Ako priekopník recyklácie skla vo Švajčiarsku tento výrobca sklenených obalov aktívne pracuje na znižovaní ekologickej stopy všetkých svojich obchodných aktivít od roku 2019. Inovatívna sila Vetropacku tiež prispieva k úspech spoločnosti pri posilňovaní udržateľnosti. Za týmto účelom spoločnosť Vetropack pravidelne spolu so svojimi zákazníkmi testuje nové nápady a vylepšenia produktov. Experimenty sa uskutočňujú aj so sieťotlačou a 3D tlačou na fľaše, ako aj s vysledovaním pomocou čipov.

Záverečné slová Grégoryho Dubuisa: „S viac ako 1 200 výrobcami a viac ako 1 500 obchodníkmi s vínom len vo Švajčiarsku, musíte dávať pozor na každú príležitosť, ako vyniknúť v dave. S Vetropackom po našom boku máme toho správneho partnera, ktorý zaisťuje, že môžeme aj naďalej ponúkať inovatívne a udržateľné švajčiarske kvalitné vína vo vysokokvalitnom balení za dostupnú cenu.“