08/2022: Naša robustná, odľahčená vratná fľaša vzbudila v tomto kúte Rakúska senzáciu. Mohrenbräu Spezial je teraz po Mohrenbräu Pfiff druhým pivom z tohto pivovaru v praktickej a výnimočne udržateľnej 0,33-litrovej odľahčenej sklenenej fľaši od spoločnosti Vetropack. Táto fľaša znižuje uhlíkovú stopu v porovnaní s bežnou 0,33-litrovou vratnou fľašou až o 25 percent.

75%
zníženie uhlíkovej stopy
210 g
miesto 300 g

Vychutnávať si širokú škálu inovatívnych pív patrí k životu v rakúskej spolkovej krajine Vorarlbersko. Pivá sú tu o niečo silnejšie než napríklad v neďalekom regióne Allgäu a je tu široká škála sezónnych a inovatívnych pív, ktoré ponúkajú špeciálne chuťové zážitky. Za to vďačia aj pivovaru Mohrenbrauerei založenému Johannom Mohrom v Dornbirne v roku 1763. V 19. storočí prešiel pivovar do vlastníctva rodiny Huber a dodnes má úzke väzby s ľuďmi a regiónom. Podiel na trhu s veľkosťou 53 percent vysiela jasnú správu a mnoho obyvateľov z Vorarlberska zostáva verných svojmu obľúbenému pivu i dlho potom, čo opustili región.

 

Povedomie o tradícii spojené s inováciou

Andreas Linder, vedúci marketingu v pivovare Mohrenbrauerei, uvádza: „Považujeme sa za pivovar, ktorý je inovatívny a udržateľný. Svoju prácu samozrejme robíme s profesionalitou a vášňou a k téme piva pristupujeme celostne. To zahrňuje dialóg s našimi zákazníkmi, rozmanitú ponuku produktov, servis a odbornosť produktov, pravidelnú údržbu a modernizáciu výrobného závodu a výdajného zariadenia – zoznam by mohol pokračovať.“ Návštevníkom pivovaru Mohrenbrauerei ponúkame svet plný zážitkov, môžu sa zúčastniť seminára o varení piva alebo sa stať pivným someliérom a ochutnať pivá všetkých štýlov, ktoré inde takmer nenájdete.

«Vtedy bol pivovar Mohrenbrauerei jediným pivovarom v Rakúsku, ktorý bol ochotný sa zapojiť do experimentu s odľahčeným sklom. Tým sme skutočne predbehli dobu.»
Andreas Linder, Head of Marketing

V posledných dvoch rokoch pridal pivovar do svojho sortimentu ležiak a pšeničné pivo, ktoré zahrňuje i trendy odrody ako Pale Ale, Radler Grapefruit a rad miestnych špecialít. Vedľa týchto druhov pivovar každou sezónu ponúka asi šesť inovatívnych pív, ktoré varí len v malom množstve (okolo 200 až 600 fliaš), takže sú veľmi žiadaným artiklom medzi zberateľmi. Napríklad v letnej sezóne 2022 vzniklo nové pivo Mojito, ktoré otvorilo doposiaľ neznámy svet chutí. 

 

Najpredávanejšie pivo teraz k dispozícii vo vratnej odľahčenej sklenenej fľaši

S podielom na trhu presahujúcom 30 percent je pivovar vďaka pevnému postaveniu Mohrenbräu Spezial lídrom v tomto segmente. Od roku 2022 je toto pivo dostupné aj v odľahčenej sklenenej fľaši od spoločnosti Vetropack s objemom 0,33 l. Pri výrobe tejto vratnej fľaše, ktorá váži len 210 gramov (miesto 300 gramov), je použitý špeciálny proces tvrdenia. Pri tepelne tvrdenom skle potom dochádza k menšiemu opotrebeniu kontaktných plôch (odieraniu).

Sú to už tri roky, odkedy pivovar Mohrenbrauerei začal používať odľahčené sklenené fľaše od spoločnosti Vetropack pre svoje pivá Pfiff „March Beer“ a Radler. Vďaka tomu sa znížil objem, ktorý treba presunúť z bodu A do bodu B, o 1 000 ton ročne, čo znižuje náklady na logistiku. „A pre pivo Mohrenbräu Spezial budú úspory mnohonásobne väčšie,“ s potešením podotýka Linder, „to skvele zapadá do nášho imidžu inovatívneho a udržateľného pivovaru, ktorý si cení a podporuje sociálnu solidaritu. Ako ďalší príklad môžeme uviesť, že všetky naše energetické požiadavky sme schopní pokryť pomocou zelenej energie.“ Celkové emisie CO2 na fľašu sú znížené najmenej o jednu štvrtinu v porovnaní s bežnou 0,33-litrovou vratnou fľašou.

Priekopník v oblasti udržateľnosti

Ďalšou výhodou je, že prepravky s fľašami z odľahčeného skla sú nižšie, takže je možné na paletu naskladať šesť prepraviek na seba, namiesto piatich ako predtým. Celkovo sa teda jedná o významný krok na ceste k väčšej udržateľnosti. A história tejto cesty siaha ďaleko do minulosti. Prvé jednanie medzi spoločnosťou Vetropack a pivovarom Mohrenbrauerei prebehla už v roku 1998. „Vtedy bol pivovar Mohrenbrauerei jediným pivovarom v Rakúsku, ktorý bol ochotný zapojiť sa do experimentu s odľahčeným sklom. Tým sme skutočne predbehli dobu, pretože zmena obalu tohto druhu by nemala byť podcenená. Zahrňuje podrobné testy produktu – aký je z fľaše pocit, ako sa v nej pivo správa, ako vyzerá etiketa a podobne. Potom je potrebné proces koordinovať so všetkými zúčastnenými stranami a je tu aj technická prestavba stáčacích staníc. Nakoniec však o úspechu produktu rozhoduje trh a koncoví zákazníci. Bez preháňania môžeme povedať, že na začiatku sme sa stretli s istou skepsou. Po dlhú dobu totiž nemala otázka udržateľnosti prioritu, ktorú má teraz. Našťastie sa veci zmenili a dnes je udržateľnosť dôležitá pre mnoho zákazníkov, niektorí ju dokonca cielene vyhľadávajú.” Vratná fľaša od spoločnosti Vetropack na pivo Mohrenbräu Spezial s objemom 0,33 l prichádza teda presne v pravý čas. Ponúka vhodnejší spôsob, ako zlepšiť klimatickú stopu a urobiť toto pivo udržateľnejším. Ale to nie je všetko. V období, kedy celková spotreba piva na celom svete klesá, otvára si pivovar Mohrenbrauerei prístup k novým cieľovým skupinám, napríklad k ľuďom, ktorí venujú zvláštnu pozornosť životnému prostrediu alebo tým, ktorí majú obmedzenú možnosť prepravy viacerých vecí alebo preferujú menšie množstvo.

Príde rad i na 0,5-litrové fľaše?

Andreas Linder dodáva: „Áno, boli sme priekopníkmi tejto odľahčenej sklenenej fľaše vyrobenej spoločnosťou Vetropack a tento jedinečný status nám bude chýbať, pretože sa tento nový obal na trhu stále viac rozširuje. Ale výhody sú jasne viditeľné a potenciál je proste obrovský. Takže sme hrdí, že sme v tomto príbehu zohrali svoju úlohu… a kto vie? Možno čoskoro nastane čas a na rad prídu i 0,5-litrové fľaše. Napriek tomu, že sa zatiaľ nič konkrétne neplánuje, v zásade nevidím dôvod, prečo by tento úspešný príbeh nemal pokračovať.”